arkiv.micke.cc

Make a game...

Jag har ett problem. Eftersom jag är både utbildad spelprogrammerare och spelnörd så går jag alltid runt och funderar på att koda ihop ett spel. Det är inte det som är problemet. Mitt problem är att jag inte sätter mig och faktiskt gör det! Anledningen till att jag inge gör det är att jag fått för mig att jag behöver bygga en spelmotor som klarar allt jag kan tänkas behöva innan jag kan göra spelet.

Den senaste veckan har jag dock börjat inse hur dumt det är. Spel växer inte fram ur en spelmotor; en spelmotor växer fram ur ett spel och behoven man måste lösa. Gör man sedan ett spel till kan man återanvända de bra sakerna man gjorde senast, och bygga ut och om med fler saker. Tillslut står man där med en spelmotor som faktiskt har det man behöver för att göra ännu ett spel, nästan gratis.

Det måste ha varit ett inlägg på twitter, eller kanske en blogpost på AltDevBlogADay som satte igång mina tankar. “Make a game, not an engine” var det som fastnade, och jag har insett att det är det jag nu måste göra. Istället för att försöka komma på den bästa lösningen på en rendering pipeline eller implementera ett virtuellt filsystem för mina resursfiler så ska jag sätta mig ner och faktiskt koda ett spel. Att jag sedan funderar över allt det andra undertiden skadar ju inte.

Så, vad vill ni ha för slags spel från mig?