Utvecklingssug på PSP
Två långa kvällar i rad har jag nu förgäves försökt få igång PSPSDK på min mac. Det binära paketet man kan hämta ner, färdigkompilerat och klart fungerar så när som på en inte helt trivial sak. psp-gcc länkar dynamiskt till ett bibliotek som inte finns. Jag installerade det med fink och försökte igen, men så enkelt var det förstås inte.
psp-gcc var kompilerat på enbart i386, medan fink bara kompilerar för x86_64. Vad gör man då? Jag har testat ett par olika alternativ. Ett; kompilera om pspsdk för 64bits OS, och två; ladda hem och kompilera libintl för i386. Jag ska inte gå in på detaljer, men jag spenderade timmar på att kompilera saker hit och dit utan framgång, alltid var det något lite lib som inte ville kompilera för OSX.
Istället för att ge upp kom jag på den briljanta idén att köra det som det är tänkt, under linux. Fram med VirtualBox och installera i min linux-VM. Så enkelt hade det kunnat vara. Nu råkade min VM behöva uppdateras lite, och vägrade därefter att starta. Nu har jag istället laddat ner och installerat en ny ubuntu-VM, och håller som bäst på att kompilera PSPSDK. Före det så fick jag dock installera gnome-desktop-fallback (eller vad det korrekta namnet nu var) för Unity gick ju inte att använda.
I när jag sovit några timmar hoppas jag att den kompilerat klart och jag kan skriva mitt Hello World på PSP:n och sedan glömma bort allt roligt jag tänkt göra med den. :P